החלטה תקדימית של בית משפט באנגליה עוסקת בקשר שבין תמותה לחשיפה לזיהום אוויר מתחבורה

טור דעה מאת עו"ד חן תירוש ממשרד הרצוג פוקס נאמן

בהחלטה תקדימית שבוודאי תשמש בסיס לדיונים רבים בעתיד, קבע לאחרונה בית המשפט בבריטניה כי זיהום אוויר תרם למותה של ילדה בת 9, תושבת לונדון. זו הפעם הראשונה בה בית משפט בבריטניה קובע כי זיהום אוויר עשוי להיות מקור תורם לתמותה.

ההחלטה התקבלה על ידי בית המשפט לחקר מקרי מוות בלונדון (the London Inner South Coroner's Court) לאחר שימוע ציבורי ומאבק ארוך שנים שניהלה משפחתה של אלה קיסי-דברה, שנפטרה ב-2013 לאחר אשפוזים חוזרים ונשנים בשל התקפי אסטמה. אלה התגוררה בדרום-מזרח לונדון בקרבת עורק תחבורה ראשי. תחנת ניטור סמוכה העידה כי איכות האוויר חרגה באופן מתמשך מהתקנים המקובלים במדינות האיחוד האירופי. שורת מומחים העידה בפני בית המשפט כי ריכוזי המזהמים באוויר (בעיקר תחמוצות חנקן וחלקיקים) היו חריגים "אפילו ביחס ללונדון" וכי היתה להם תרומה ברורה למצבה הבריאותי של קיסי-דברה. כן הודגש כי עיקר המזהמים באוויר נבע מפליטות מתחבורה.

בית המשפט הוסיף וקבע כי מחדל הממשלה להפחית את זיהום האוויר ייתכן ותרם אף הוא למוות וקבע עוד כי משפחתה של קיסי-דברה לא קיבלה כל מידע אודות הסיכון הבריאותי הכרוך בזיהום אוויר ובסיכון שלו להחמיר את מחלת האסטמה של הילדה. עם זאת, חשוב להדגיש כי ההחלטה אינה קובעת מי אשם במותה של קיסי-דברה, כלומר אינה מצביעה על גורם מסויים כלשהו שיצר או תרם לפליטות.

ההחלטה ניתנה על רקע  טענתה של משפחתה של קיסי-דברה, ושל ארגונים ציבוריים שתמכו בה, שהממשלה הזניחה את הטיפול בפליטות מתחבורה. בהקשר זה, יצוין כי פסק הדין התקבל באותו יום בו אישר בית המשפט העליון בבריטניה הקמת כביש גישה נוסף לנמל התעופה הית'רו – צעד שרבים רואים בו חזרה לאחור מבחינת המאבק בהשפעות הסביבתיות של תחבורה.

עוד מוקדם לדעת כיצד תשפיע ההחלטה, הן במישור המשפטי והן במישור הציבורי. מחד, נסיבות המקרה ייחודיות מאוד – מחלת נשימה ידועה, קרבה ברורה לכביש ראשי ונתוני ניטור זמינים, ומומחי רפואה שהסכימו להעיד על הקשר בין כולם. מאידך, בית המשפט לא הצביע על גורם האשם בזיהום האוויר. ימים יגידו האם נפתח בכך הפתח לתביעות נגד מדינות בגין טענות לתמותה בגין זיהום אוויר על רקע, לדוגמא, של קרבת אזורי מגורים לעורקי תחבורה ראשיים.

לעיון בהחלטה לחץ כאן